Kindercoaching voor kinderen
Kindercoaching voor kinderen

Onderwijscoaching

Als onderwijsprofessional begrijp ik de dagelijkse uitdagingen van leerkrachten. Naast het geven van goede kwalitatieve lessen, wordt er ook verwacht dat ze differentiëren, passende ondersteuning bieden aan leerlingen met speciale behoeften en bijdragen aan vernieuwingen op schoolniveau. Dit vergt veel van hen.


Hoewel ondersteuningsteams beschikbaar zijn om hulp en advies te bieden, kan het nodig zijn om extra tijd en aandacht te besteden aan ondersteuning van leerkrachten. Net zoals leerkrachten zich inzetten voor passend onderwijs, geloof ik dat ook zij recht hebben op passende begeleiding om zichzelf te ontwikkelen en zich gesteund te voelen bij al hun taken.

 

Ik bied praktische, didactische en oplossingsgerichte coaching. Geen eindeloze adviezen, maar concrete stappen vooruit, waarbij ik met de leerkracht meedenk en indien gewenst ook mee lesgeef (co-teaching). We richten ons op zijn of haar sterke punten en ervaring en samen verkennen we wat het best werkt voor de leerkracht, de situatie, de school en de leerlingen.

 

Herken je dat leerkrachten moeite hebben met:

  • Het geven van instructies die effectief zijn en waarbij voldoende wordt gedifferentieerd?

  • Het creëren van een rustige en taakgerichte sfeer in de groep?

  • Het omgaan met gedragsproblemen in de klas?

  • Het plannen en organiseren van lessen?

  • Het betrekken van alle leerlingen bij de les, inclusief diegenen die minder gemotiveerd lijken te zijn?

  • Of is er een startende IB’er in je team die wel wat praktische ondersteuning kan gebruiken?

 

Dan help ik jullie graag verder!


De coaching kan verschillende vormen aannemen, zoals co-teaching (samen voorbereiden en lesgeven), didactisch coachen en coaching aan de hand van beeldmateriaal.
En als er ook uitdagingen zijn op het gebied van groepsdynamiek, kunnen we dit ook aanpakken.

Bekijk de pagina groepsdynamische training voor meer informatie.


Gun jij jouw team ook passende ondersteuning bij het bieden van passend onderwijs?

Wat anderen zeggen over mijn aanpak

Een kleuterleerkracht na een coach- en co-teach traject:

Ik heb veel gehad aan de praktische tips voor mijn kleutergroep met een aantal kinderen met gedragsproblemen.
Ik heb gemerkt dat niet alleen deze kinderen baat hadden bij de interventies die ik van je leerde, maar de hele groep.
Het was fijn dat je mij handvatten hebt gegeven om op een positieve manier, met duidelijke regels, deze klas tot een fijne groep te maken. Dankjewel!”