Groepsdynamische trainingen

Als leerkracht streef je naar een positieve en veilige leeromgeving, omdat je begrijpt dat kinderen het beste leren wanneer ze zich prettig en gewaardeerd voelen. Ondanks al je inspanningen kan het voorkomen dat het onrustig is in je groep, er veel conflicten zijn en leerlingen moeite hebben om respectvol met elkaar om te gaan. Dit kan een behoorlijke belasting zijn, zowel voor de leerlingen als voor jou als leerkracht.

Herken je dat in jouw groep:

  • leerlingen voortdurend op elkaar reageren, waardoor er veel onrust is.

  • steeds ruzies ontstaan tijdens vrije momenten zoals de pauze, gym en lesovergangen.

  • regelmatig op een negatieve manier over elkaar wordt gepraat (roddelen)

  • leerlingen zich terugtrekken en onzekerheid en faalangst laten zien

  • leerlingen elkaars en jouw grenzen vaak overgaan

  • leerlingen elkaar niet aanspreken op vervelend gedrag, over zich heen laten lopen of juist meelopen


Dan is een groepsdynamische training wat voor jou en je groep!

Een groepsdynamische training is gericht op het verbeteren van de groepsdynamiek, zodat kinderen zelfverzekerder worden en op een prettige manier kunnen leren en samenwerken.

Hoe ziet een groepsdynamische training eruit?

De training is ervaringsgericht en interactief, via spelvormen en actieve ervaringen worden groepspatronen zichtbaar en wordt er geleerd, met een directe toepassing naar de dagelijkse praktijk.
Thema's zoals rust, lichaamstaal, contact, grenzen, gedachten, gevoelens en vertrouwen worden behandeld.
Elke training wordt aangepast aan de behoeften van de groep en omvat opdrachten en werkvormen die gedurende de week kunnen worden gebruikt door de leerkracht in de klas.
Op deze manier kunnen we samen met leerlingen, leerkrachten en de trainer stappen zetten naar een positievere sfeer!

Ben jij er klaar voor om stappen te zetten naar een klas waarin iedereen zich fijn voelt en optimaal kan leren?

Wat anderen zeggen over mijn aanpak

Een leerkracht van groep 7 na een groepsdynamische training:

“Tjarda is een prettige trainer voor de leerlingen en ook voor de co-trainer. Ze weet goed waar elk onderwerp over gaat en kan dit bij de leerlingen aankaarten door hun eigen belevingswereld te gebruiken. Ze heeft een duidelijke positieve communicatie, waardoor de leerlingen goed weten waar ze aan toe zijn. Tijdens de spellen speelde Tjarda op elke negatieve houding/actie in, waardoor het voor de leerlingen en mij duidelijk werd wat er mis ging. De onderwerpen die elke les centraal stonden, kon ik goed in de praktijk meenemen. Tijdens het voor- en nabespreken van een les konden we goed sparren, waarbij ze mij ook fijne tools gaf om de week positief af te maken met de leerlingen. Kortom: Tjarda is een erg gekwalificeerde trainer, waardoor de groep veiligheid en positiviteit terug heeft gekregen."